Vážení rodičia a žiaci,
v priloženom súbore máte k dispozícii témy preventívnych prednášok organizovaných školou.
Preventívne prednášky pre žiakov ZŠ Dunajská Lužná v šk. roku 2023/2024
Dnešná doba prináša mladým ľuďom veľa rôznych nástrah. Spôsobuje to pretlak diametrálne odlišných informácií na internete, v ktorých sa mladý človek ťažko zorientuje, liberalizácia spoločnosti a iný pohľad na svet.
Preto vedenie školy zabezpečilo pre každý ročník kvalitné prednášky prospešné pre duševný a psychický vývin našich mladých zverencov.
Prednášky sú akreditované ministerstvom školstva, zastrešuje ich pani lektorka Zuzana Šutá z MP Education, s.r.o. Odozva pedagógov a žiakov je veľmi pozitívna.
Témy jednotlivých prednášok sa opakovane konajú každý rok a sú pre každý ročník iné. V priebehu školskej dochádzky tak prednášajúca upozorní deti na väčšinu problematických javov, ktoré sa dotýkajú života detí a mládeže.
Oboznámte sa aj Vy, aké témy škola pre žiakov vybrala:
2. ročník – „Na svete nie si sám“ – podpora individuality a zdravého sebavedomia žiakov
Obsah:
- rodina, kamaráti, ľudia okolo nás, svet, v ktorom žijeme
- príroda a ochrana životného prostredia
- čím sa líšia ľudia okolo nás (vzhľad, povaha)
- kto som ja? – vlastnosti
- zvládanie negatívnych emócií (hnev, závisť…)
- prevencia sociálno-patologických javov (šikanovanie, agresivita, extrémizmus)
- akceptácia kultúrnej rozmanitosti a rozvoj zodpovednosti voči sebe
- pravidlá písané aj nepísané
3. ročník – „Na svete nie si sám.“ – podpora individuality a zdravého sebavedomia žiakov
Obsah:
- rodina, kamaráti, ľudia okolo nás, svet, v ktorom žijeme
- príroda a ochrana životného prostredia
- čím sa líšia ľudia okolo nás (vzhľad, povaha)
- kto som ja? – vlastnosti
- zvládanie negatívnych emócií (hnev, závisť…)
- prevencia sociálno-patologických javov (šikanovanie, agresivita, extrémizmus)
- akceptácia kultúrnej rozmanitosti a rozvoj zodpovednosti voči sebe
- pravidlá písané aj nepísané
4. ročník – „Vymyslená krása“
Obsah:
- čo je krásne, vplyv rodiny a okolia na vnímanie hodnôt
- vnímanie krásy prostredníctvom médií: TV, internet, sociálne siete (Instagram, TikTok..)
- rozdiel medzi realitou a neexistujúcim virtuálnym svetom
- poruchy príjmu potravy v detskom veku, následky a odporúčania
- ako rozpoznať ochorenia u detí
- zdravá strava – pomáha telu aj duši
5. ročník – „Nestresuj sa stresom.“
Obsah:
- čo je stres a ako naň reagujeme
- rôzne stresové spúšťače – nespokojnosť so svojim telom, škola (skúšky, neúspech…)
- (ne)priateľstvá, vzťahy v rovesníckych skupinách – rodinné prostredie, problémy …
- dôsledky (signály) stresu – zlozvyky, nespavosť, sebapoškodzovanie …
- ako stres rozpoznať, vysporiadať sa s ním, ako uvoľniť napätie, čo robiť pre zmierňovanie následkov
6. ročník – „Ja a moje ja I“ – kto som ja?
Obsah:
- vývoj osobnosti so zameraním na psychické míľniky dospievania – moje sebavedomie, sebaúcta, sebaovládanie … očakávanie / rozčarovanie
- svet okolo mňa – tolerancia k okoliu (inklúzia, antidiskriminácia – každý iný, všetci rovní)
- vzťah k rodičom – prečo to niekedy nefunguje? – absencia komunikácie, konflikt záujmov …
- vzťah k rovesníkom – prvé vážne kamarátstva, priateľstvá (zamilovanosť) aj nepriateľstvá – šikana (formy, prejavy a dôsledky) – ako sa brániť
7. ročník – „Pohľad do zrkadla alebo ako sa vidím JA“ – poruchy príjmu potravy – mentálna anorexia, bulímia, čo je zdravá strava, výživové odporúčania
Obsah:
- mentálna anorexia, bulímia, ortorexia, drunkorexia, Adonis komplex, nové typy porúch príjmu potravy, vplyv médií a módnych trendov na vznik a priebeh ochorenia
- spúšťače – médiá, kamaráti (šikana), rodinné vzťahy
- príznaky – ako okolie môže a dokáže rozpoznať ochorenie
- prognóza, liečba a zdravotné dôsledky
- čo je zdravá strava a prečo sa stravovať zdravo, výživové odporúčania
- zdravé diéty – poradí odborník
8. ročník – „Kľúč k vzťahom“
Obsah:
- budovanie a vnímanie hodnôt vzájomných vzťahov, komunikácia
- priateľstvo, zamilovanosť, “prvá” láska, partnerstvo
- vysvetlenie pojmov empatia, tolerancia, kompromis, sebaláska
- konflikty – ich príčiny, typy, štýly a možnosti ich riešenia
9. ročník – „Kým začneš“
Obsah:
- pohlavná zrelosť psychická (sebaovládanie, zodpovednosť), trestno-právny aspekt
- plánované rodičovstvo
- priebeh tehotenstva a pôrodu, príprava žiakov na rolu rodiča
- riziká predčasných a rizikových sexuálnych aktivít (nežiadúca gravidita, interupcia)
- prevencia zneužívania
- rozdiely v prežívaní medzi mužom a ženou
- bezpečné rande, internetové známosti
Nielen žiakov, ale aj pani riaditeľku poteší pochvala
Dostať spätnú väzbu je pre každého veľmi dôležitá. Keď je pozitívna, o to je to príjemnejšie. Pani lektorka Šutá, ktorá prednáša po celom Slovensku, poslala po ukončení prednášok p. riaditeľke odkaz, v ktorom sa vyjadrila, že deti v našej škole sú veľmi slušné, a to vo všetkých ročníkoch – vzorne počúvajú, kladú rozumné otázky.
Táto správa p. riaditeľku, učiteľov a vychovávateľov potešila, lebo na výchovu kladieme veľký dôraz. S deťmi často prediskutovávame ich malé i väčšie prehrešky a spolupracujeme pri ich odstraňovaní aj s rodičmi i keď nájsť spoločný pohľad na vec je niekedy náročné pre obe strany. Vidíme však, že naša práca má zmysel a to je to, čo nás stále drží v tomto náročnom psychickom povolaní.
D. Lužná 23.2.2024 PaedDr. Iveta Slobodníková