Základná škola Dunajská Lužná

ilustrácia detí

ZÁKLADNÁ ŠKOLA
Školská 257/22
900 42 Dunajská Lužná
tel.: 02/45980 229, 0911 444 355
e-mail: zsdunajskaluzna@zsdunajskaluzna.sk

Vyhľadať

Témy preventívnych prednášok

Informácie o škole

Informácie pre rodičov

Informácie pre žiakov

Témy preventívnych prednášok

Vážení rodičia a žiaci,
v priloženom súbore máte k dispozícii témy preventívnych prednášok organizovaných školou.

Preventívne prednášky pre žiakov ZŠ Dunajská Lužná v šk. roku 2023/2024

Dnešná doba prináša mladým ľuďom veľa rôznych nástrah. Spôsobuje to pretlak diametrálne odlišných informácií na internete, v ktorých sa mladý človek ťažko  zorientuje, liberalizácia spoločnosti a iný pohľad na svet.

Preto vedenie školy zabezpečilo pre každý ročník kvalitné prednášky prospešné pre duševný a psychický vývin našich mladých zverencov.

Prednášky sú akreditované ministerstvom školstva,  zastrešuje ich pani lektorka Zuzana Šutá z MP Education, s.r.o. Odozva pedagógov a žiakov je veľmi pozitívna.

Témy jednotlivých prednášok sa opakovane konajú každý rok a sú pre každý ročník iné. V priebehu školskej dochádzky tak prednášajúca upozorní deti na väčšinu problematických javov, ktoré sa dotýkajú života detí a mládeže.

Oboznámte sa aj Vy, aké témy škola pre žiakov vybrala:

2. ročník – „Na svete nie si sám“ – podpora individuality a zdravého sebavedomia žiakov

Obsah:

  • rodina, kamaráti, ľudia okolo nás, svet, v ktorom žijeme
  • príroda a ochrana životného prostredia
  • čím sa líšia ľudia okolo nás (vzhľad, povaha)
  • kto som ja? – vlastnosti
  • zvládanie negatívnych emócií (hnev, závisť…)
  • prevencia sociálno-patologických javov (šikanovanie, agresivita, extrémizmus)
  • akceptácia kultúrnej rozmanitosti a rozvoj zodpovednosti voči sebe
  • pravidlá písané aj nepísané

3. ročník – „Na svete nie si sám.“ – podpora individuality a zdravého sebavedomia žiakov

Obsah:

  • rodina, kamaráti, ľudia okolo nás, svet, v ktorom žijeme
  • príroda a ochrana životného prostredia
  • čím sa líšia ľudia okolo nás (vzhľad, povaha)
  • kto som ja? – vlastnosti
  • zvládanie negatívnych emócií (hnev, závisť…)
  • prevencia sociálno-patologických javov (šikanovanie, agresivita, extrémizmus)
  • akceptácia kultúrnej rozmanitosti a rozvoj zodpovednosti voči sebe
  • pravidlá písané aj nepísané

4. ročník – „Vymyslená krása“

Obsah:

  • čo je krásne, vplyv rodiny a okolia na vnímanie hodnôt
  • vnímanie krásy prostredníctvom médií: TV, internet, sociálne siete (Instagram, TikTok..)
  • rozdiel medzi realitou a neexistujúcim virtuálnym svetom
  • poruchy príjmu potravy v detskom veku, následky a odporúčania
  • ako rozpoznať ochorenia u detí
  • zdravá strava – pomáha telu aj duši

5. ročník – „Nestresuj sa stresom.“

Obsah:

  • čo je stres a ako naň reagujeme
  • rôzne stresové spúšťače  – nespokojnosť so svojim telom, škola (skúšky, neúspech…)
  • (ne)priateľstvá,  vzťahy v rovesníckych skupinách – rodinné prostredie, problémy …
  • dôsledky (signály) stresu – zlozvyky, nespavosť, sebapoškodzovanie …
  • ako stres rozpoznať, vysporiadať sa s ním, ako uvoľniť napätie, čo robiť pre zmierňovanie následkov

6. ročník – „Ja a moje ja I“ – kto som ja?

Obsah:

  • vývoj osobnosti so zameraním na psychické míľniky dospievania – moje sebavedomie, sebaúcta, sebaovládanie … očakávanie / rozčarovanie
  • svet okolo mňa – tolerancia  k okoliu (inklúzia, antidiskriminácia – každý iný, všetci rovní)
  • vzťah k rodičom – prečo to niekedy nefunguje? – absencia komunikácie, konflikt záujmov …
  • vzťah k rovesníkom – prvé vážne kamarátstva, priateľstvá (zamilovanosť) aj nepriateľstvá – šikana (formy, prejavy a dôsledky) – ako sa brániť

7. ročník – „Pohľad do zrkadla alebo ako sa vidím JA“ – poruchy príjmu potravy – mentálna anorexia, bulímia,  čo je zdravá strava, výživové odporúčania

Obsah:

  • mentálna anorexia,  bulímia, ortorexia, drunkorexia, Adonis komplex, nové typy porúch príjmu potravy, vplyv médií a módnych trendov na vznik a priebeh ochorenia
  • spúšťače – médiá, kamaráti (šikana), rodinné vzťahy
  • príznaky – ako okolie môže a dokáže rozpoznať ochorenie
  • prognóza, liečba a zdravotné dôsledky
  • čo je zdravá strava a prečo sa stravovať zdravo, výživové odporúčania
  • zdravé diéty – poradí odborník

8. ročník – „Kľúč k vzťahom“

Obsah:

  • budovanie a vnímanie hodnôt vzájomných vzťahov, komunikácia
  • priateľstvo, zamilovanosť, “prvá” láska, partnerstvo
  • vysvetlenie pojmov empatia, tolerancia, kompromis, sebaláska
  • konflikty – ich príčiny, typy, štýly a možnosti ich riešenia

9. ročník – „Kým začneš“

Obsah:

  • pohlavná zrelosť psychická (sebaovládanie, zodpovednosť), trestno-právny aspekt
  • plánované rodičovstvo
  • priebeh tehotenstva a pôrodu, príprava žiakov na rolu rodiča
  • riziká predčasných a rizikových sexuálnych aktivít (nežiadúca gravidita, interupcia)
  • prevencia zneužívania
  • rozdiely v  prežívaní medzi mužom a ženou
  • bezpečné rande, internetové známosti

Nielen žiakov, ale aj  pani riaditeľku poteší pochvala

Dostať spätnú väzbu je pre každého veľmi dôležitá. Keď je pozitívna, o to je to príjemnejšie. Pani lektorka Šutá, ktorá prednáša po celom Slovensku, poslala po ukončení prednášok p. riaditeľke odkaz, v ktorom  sa vyjadrila, že deti v našej škole sú veľmi slušné, a to vo všetkých ročníkoch – vzorne počúvajú, kladú rozumné otázky.

Táto správa p. riaditeľku, učiteľov a vychovávateľov potešila, lebo na výchovu kladieme veľký dôraz. S deťmi často prediskutovávame ich malé i väčšie prehrešky a spolupracujeme pri ich odstraňovaní aj s rodičmi i keď nájsť spoločný pohľad na vec je niekedy náročné pre obe strany. Vidíme však, že naša práca má zmysel a to je to, čo nás stále drží v tomto náročnom psychickom povolaní.

D. Lužná 23.2.2024                                                                            PaedDr. Iveta Slobodníková